GMTII | موسسه دانش‌بنیان خدمات مدیریت و فناوری رشد قلم‌چی

[نسخه مخصوص چاپ ]

GMTII.COM


دوره تخصصی راهکارهای پیشرفته‌ی نظارت تصویری و هوشمند سازی برگزار شد
تاريخ خبر: جمعه، 14 شهريور 1393 ساعت: 11:21
21 و 22 مرداد ماه، جهاددانشگاهی صنعتی شریف، میزبان بیش از نود نفر از متخصصان و فعالان صنعت نظارت تصویری کشور بود که برای شرکت در دوره تخصصی نظارت تصویری و هوشمندسازی دور هم گرد آمده بودند. این دوره تخصصی با تدریس رئیس تالیف استاندارد ملی امنیت الکترونیک و طراح اولین نرم‌افزار نظارت تصویری استاندارد ایرانی برگزار شد. این دوره با همکاری موسسه خدمات مدیریت و فناوری رشد قلم‌چی و مرکز پدافند غیرعامل جهاددانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.
 

 اولین نکته قابل توجه در این سمینار تخصصی، استقبال مخاطبین بود. سرفصل مطالب قبل از برگزاری دوره به اطلاع برخی از فعالان حوزه نظارت تصویری رسیده بود. تخصصی بودن مطالب این تصور را بوجود آورده بود که مخاطبین این دوره حداکثر پنجاه نفر باشند، اما جهاددانشگاهی صبح روز اول با بیش از نود شرکت کننده مواجه شد که بیش از ظرفیت سالن برگزاری بود. استقبال گسترده باعث شد محل برگزاری سمینار از سالن کنفرانس به سالن همایش که ظرفیت بزرگتری داشت، منتقل شود. این استقبال تا ساعات پایانی روز دوم ادامه داشت و علیرغم آنکه با توجه به شآن شرکت کنندگان، حضور و غیابی صورت نگرفت، تا آخرین ساعت برگزاری دوره، شرکت‌کنندگان مشتاقانه در دوره حضور داشتند.

سمینار با سخنرانی ریاست مرکز پدافندغیرعامل جهاددانشگاهی صنعتی شریف، به عنوان مجری برگزاری این دوره تخصصی آغاز گردید. مهندس عابدی ضمن خوش‌آمد گویی به شرکت‌کنندگان، توضیحاتی در خصوص مرکز پدافند غیرعامل جهاددانشگاهی صنعتی شریف و همچنین محتوی دوره ارائه نمود و سپس از مدرس اصلی دوره دعوت به ارائه نمود.
 
تعدد مخاطبان و حساسیت جهاددانشگاهی صنعتی شریف برای تایید هویت شرکت‌کنندگان و دریافت مدارک از ایشان موجب شد نزدیک به سی دقیقه دوره دیرتر از زمان اعلام شده برگزار شود. از ساعت 9 الی 10:30 دوره در سالن کنفرانس برگزار شد. اولین بخش از سمینار با ارائه دو بخش اول از نوزده سرفصل سیلابس درسی آغاز شد. کمبود فضا برای استقرار برخی از داوطلبان از یکسو و تهویه سالن که برای این تعداد شرکت کننده پاسخگو نبود، موجب شد تا برگزارکنندگان تصمیم بگیرند در میان وعده اول، محل برگزاری را به سالن همایش‌های جهاددانشگاهی منتقل نمایند. این انتقال مورد رضایت شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
پس از انجام این جابجایی با ادامه تدریس دکتر قلم‌چی مباحث در نظر گرفته شده برای نوبت دوم ارائه گردید. سپس شرکت‌کنندگان برای اقامه نماز و پذیرایی ناهار راهنمایی شدند.
 
 
 
طبق اعلام قبلی ساعت شروع مجدد کلاس، ادامه ارائه مطالب راس ساعت14:00 صورت پذیرفت. زمان پذیرایی ناهار فرصت مناسبی بود تا شرکت‌کنندگان با مدرس دوره و همکاران ایشان به بحث و تبادل نظر بپردازند. در این اثنا سوالاتی از سوی شرکت‌کنندگان درخصوص مطالب تدریس شده مطرح گردید که توسط مدرس و گاهاً سایر شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. سوالات مطرح شده اغلب، مشکلات و دغدغه‌های پیش روی ارائه دهندگان و کاربران در حین استفاده از سیستم های نظارت تصویری، بالاخص نرم افزارهای مورد استفاده در این حوزه را شامل می شدند که شمار مشکلات از این دست کم نبود.
 
 
روز دوم برگزاری نیز طبق روال روز اول سپری شد و در ابتدا مطالب با تدریس دکتر قلم‌چی ارائه شد و در ادامه نمایش عملی هک سامانه‌های نظارت تصویری و نیز نمایش عملی آنالیتیک‌ها (پردازش تصویر) با دستیاری کارشناسان موسسه رشد قلم‌چی ارائه شد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. بعداز ظهر روز دوم شرکت کنندگان فرم‌های نظرسنجی را که در طول دوره هم ازسوی جهاددانشگاهی صنعتی شریف و هم از سوی موسسه خدمات مدیریت و فن آوری رشد قلم‌چی در اختیار آنان قرار گرفته بود تکمیل و ارائه نمودند.
طبق این نظرسنجی ها، شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی که از کارشناسان و کارشناسان ارشد امر حفاظت و امنیت در ارگان‌های دولتی و همکاران شرکت های خصوصی که اکثر آنها ارائه‌کنندگان خدمات به پروژه‌های بزرگ هستند تشکیل می‌شدند، برگزاری دوره‌های آموزشی از این دست و مشابه آن را امری ضروری ارزیابی نموده و خواستار تداوم این دوره‌های تخصصی و دانش‌محور شدند.
و در ساعت پایانی از شرکت‌کنندگان جهت صدور مدرک آزمون به‌عمل آمد و نتیجه این آزمون جهت صدور مدرک در اختیار جهاد قرار گرفت.
پس از پایان دوره، داوطلبانی که مشتاق آشنایی با محصولات نظارت تصویری و آنالیتیک های استاندارد بومی (تولید شده در جمهوری اسلامی ایران) بودند، در سالن برای آشنایی با امن‌پایش (نرم افزار جامع نظارت تصویری)، فرجا (نرم افزار پلاک خوان و اتوماسیون پارکینگ) و رخ پایش (نرم افزار تخصصی تشخیص چهره) به حضور خود ادامه دادند. کیفیت این نرم افزارها و کارکردهای متنوع آن مورد نظر شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
نوزده مبحث به شرح زیر در این دوره تخصصی ارائه شد:
1.       تاریخچه مدیریت و ضبط تصاویر در سامانه‌های نظارت تصویری و بررسی قابلیت‌های هریک
2.       تهدیدهای هک و نفوذ به سامانه‌های نظارت تصویری و روش های پیشگیری و ایمن سازی
3.       کارکردهای عمومی نرم‌افزارهای جامع نظارت تصویری
4.       تعریف استریم ویدیویی، انواع تکنولوژی‌های استریم و ویژگی‌های هریک
5.       نحوه‌ی اتصال دوربین‌های آنالوگ و SDI
6.       روش‌های یافتن تنظیمات استریم تصاویر دوربین‌های جدید (مهندسی معکوس استریم ویدیویی)
7.       Multicasting، بررسی فرصت‌ها و تهدیدها و خواستگاه این تکنولوژی
8.       ReStreaming، مفاهیم، معنی و کارکرد
9.       ویژگی های امنیتی استاندارد مورد نیاز سامانه‌های مدیریت نظارت تصویری
10.   کدک‌های استریم و ضبط ویدیویی، فرصت‌ها و تهدیدها
11.   راهکارهای اشتراک‌گذاری منابع، Cloud Computing، Green Computing و راهکارهای Redundancy
12.   یکپارچه‌سازی سامانه نظارت تصویری گسترده در وسعت جغرافیایی (Federation)
13.   نمونه‌هایی از آنالیتیک‌های هوشمند تصاویر و کارکردهای هریک
14.   فرصت ها و تهدیدها در آنالیتیک‌های تشخیص پلاک و تشخیص چهره
15.   متدولوژی‌های کاهش پهنای باند انتقال تصاویر
16.   استانداردهای ملی و بین المللی، Certificateهای بین‌المللی و تاییدیه‌های داخلی نرم‌افزارهای نظارت تصویری
17.   مقایسه قابلیت‌های نرم افزاری برتر نظارت تصویری (بررسی Milestone، Genetec Omni cast، امن پایش، Axxon، NUUO، Symphony، See Tec)
18.   سخت افزار (سرور) مورد نیاز نرم‌افزارهای نظارت تصویری
19.   آشنایی با نرم‌افزار نظارت تصویری استاندارد ساخت ایران
 
حضور مداوم شرکت‌کنندگان در هر دو روز دوره یکی از نشانه های موفقیت دوره بود. از شرکت کنندگان شاخص این دوره می‌توان به سرهنگ صادقی (رئیس فاوای پلیس راهور)، مهندس خطیب زاده (معاون مدیرکل توسعه سیستم‌های حفاظت الکترونیک وزارت نفت) اشاره کرد. آمار زیر اطلاعات بیشتری در خصوص شرکت کنندگان دوره در اختیار شما قرار خواهد داد:
ردیف
نام ارگان کارفرمایی (اکثراً دولتی)
تعداد
 
ردیف
نام ارگان پیمانکاری (اکثراً خصوصی)
تعداد
1
برق منطقه غرب
1
 
19
شرکت آریا ربوط
1
2
دانشگاه علوم پزشکی
1
 
20
شرکت دید افزار شمال
1
3
سازمان فاوا شهرداری مشهد
3
 
21
شرکت البرز مهر
1
4
شهرداری بجنورد
1
 
22
شرکت انتقال داده‌ها
2
5
وزارت نفت - پژوهشگاه صنعت نفت
2
 
23
شرکت عرش گستر
1
6
وزارت نفت - اداره کل سامانه های حفاظت الکترونیک
3
 
24
شرکت روناش
1
7
شرکت سرمایه گذاری تامین
1
 
25
شرکت الکترو پردازش
1
8
وزارت نفت - صنایع پنروشیمی
2
 
26
شرکت کهربا
2
9
وزارت نفت - پژوهش فناوری پتروشیمی
1
 
27
شرکت اهتمام
1
10
کارگزاری باهنر
1
 
28
شرکت دانش‌افزار
1
11
سرمایه گذاری صدر تامین
1
 
29
شرکت نظاره‌گر هوشمند
1
12
وزارت ارتباطات - شرکت ارتباطات زیرساخت
4
 
30
شرکت رایمون
2
13
پارس سازه تامین
3
 
31
شرکت آرتان
2
14
پتروشیمی جم
3
 
32
شرکت دیده‌بان الکترونیک
1
15
مخابرات استان تهران
4
 
33
شرکت کهربا صنعت
2
16
فاوای پلیس راهور
3
 
34
شرکت حافظ سریر
1
17
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
3
 
35
موسسه حفاظتی گارد
1
18
دانشگاه علوم پزشکی
2
 
36
شرکت علوم سبز
4
 
 
 
 
37
موسسه خدمات مدیریت و فناوری رشد قلم چی
10
 
 
 
 
38
شرکت ساهراه
1
 
 
 
 
39
شرکت نگاره
3
 
 
 
 
40
شرکت کننده آزاد (غیر شرکتی)
14
تعداد شرکت‌کنندگان حوزه کارفرمایی
39
 
تعداد شرکت‌کنندگان حوزه پیمانکاری
54
 
 
 
 
 
 
 
تعداد کل شرکت کنندگان : 93 نفر
 
آنالیز آماری شرکت کنندگان در اولین دوره مبانی سامانه های نظارت تصویری و هوشمند سازی
شرکت کنندگان در این دوره تخصصی، مدرک از مرکز آموزش های تخصصی - کاربردی صنعتی شریف (SCTAE) دریافت خواهند نمود. مدارک شرکت کنندگان در حال صدور است. این دوره، دوره‌ای مقدماتی در خصوص نرم افزارهای نظارت تصویری با بهره گیری از دانش تولید کننده بود.  دوره های تخصصی نظارت تصویری دیگری از جمله دوره کاربردی نرم افزارهای نظارت تصویری و بررسی مولفه های تکنولوژیک دوربین های مداربسته نیز قرار است درآینده برگزار گردد.